Op deze pagina vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen van patiënten en verwijzers. Mocht uw vraag er niet tussen staan dan kunt u direct telefonisch of per email contact met ons opnemen.
Op dit moment zijn wij met alle zorgverzekeraars in gesprek over de contracten voor 2025. Uiterlijk 2 december kunt u op onze tarieven pagina vinden met welke zorgverzekeraars wij een contract hebben en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn.
Een patiëntenstop houdt in dat patiënten zich tijdelijk niet kunnen aanmelden voor een intake of behandeling bij Faas Psychologie. Het wordt veroorzaakt door het feit dat de agenda’s van de behandelaren vol zijn en onze wachtlijst de limiet heeft bereikt. Onze actuele wachttijden per locatie kunt u hier vinden.
Als u niet kunt wachten op zorg kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen vier weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen tien weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Voor een heraanmelding of aanmelding voor psychodiagnostiek kunt u direct contact opnemen met het secretariaat.
Voor een actueel overzicht van de Vergoedingen en Contracten 2024 verwijzen we graag naar onze Tarieven pagina: https://faaspsychologie.nl/tarieven/.
Klik hier als u meer wilt weten over de informatie die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vraagt aan zorgverleners.
Met de invoering van het zorgprestatiemodel is ook de zorgvraagtypering ingevoerd: behandelaren in de ggz vullen voor elke patiënt de HoNOS+-vragenlijst in en bepalen daarmee voor iedere patiënt het zorgvraagtype.
Zoals u wellicht weet, heeft de actiegroep ‘Vertrouwen in de ggz’ een kort geding aangespannen tegen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om de uitvraag en verwerking van de zogenaamde zorgvraagtyperingsdata te stoppen.
Op 1 november jl. heeft de rechtbank geoordeeld dat er op dit moment onvoldoende reden is om deze data-uitvraag te verbieden:
“De vordering wordt afgewezen omdat Eisers onvoldoende aannemelijk hebben gemaakt dat de verplichting tot gegevenslevering en de verwerking daarvan evident in strijd is met hoger recht en daardoor gestaakt moet worden.”
De NZa mag dus van de rechter (vooralsnog) doorgaan met het verzamelen en verwerken van deze gegevens. De verplichting om de HoNOS+-data te registreren, blijft ook bestaan. Er loopt nog een bodemprocedure waarin de rechter de data-uitvraag verder onderzoekt. Deze zitting wordt binnen een half jaar verwacht. De uitspraak volgt over het algemeen binnen een half jaar na de zitting.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) stelt de tarieven vast en deze vindt u terug op de volgende website: https://zorgprestatiemodel.nza.nl/. Op de website van Faas Psychologie kunt u bij ‘Tarieven’ een overzicht downloaden met de tarieven per functie en de duur van de behandeling/diagnostiek. Mocht u vragen hebben over tarieven en/of vergoedingen dan kun u contact opnemen met ons secretariaat of uw zorgverzekeraar.
Het percentage dat u vergoed krijgt door uw zorgverzekeraar is afhankelijk van de polis die u heeft afgesloten. Indien u een zuivere restitutiepolis heeft afgesloten, zal u 100% vergoed krijgen. Als u een naturapolis heeft afgesloten, zal u een deel van de zorg vergoed krijgen. Het exacte percentage kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Indien u verwacht dat u de factuur niet tijdig zal kunnen betalen, neemt u dan zo spoedig mogelijk contact met ons op om dit te bespreken.
Bij het zorgprestatiemodel brengen wij enkel directe tijd in rekening. Dit zijn consulten die face-to-face, online of telefonisch plaatsvinden, maar ook inhoudelijke mails die door uw behandelaar beantwoord worden. Wij reserveren op andere momenten op de dag tijd voor overleg en administratie, welke wij niet bij de patiënt in rekening brengen.
Of u naar aanleiding van uw behandeling in de ggz ook eigen risico moet betalen, hangt van verschillende dingen af:
- Heeft u andere zorgkosten gehad in hetzelfde jaar?
Heeft u in hetzelfde jaar ergens anders zorgkosten gehad die onderdeel waren van de basisverzekering? Bijvoorbeeld medicijnen of een behandeling in het ziekenhuis? Dan kan het zijn dat u toen uw eigen risico al heeft betaald. Of een deel daarvan. - Heeft u een hoger vrijwillig eigen risico?
Heeft u bij het afsluiten van uw verzekering gekozen voor een vrijwillig eigen risico? Dan is het eigen risico bedrag bij u hoger. Het wettelijk eigen risico van dit jaar bedraagt 385 euro. Het maximum eigen risico is 885 euro (500 euro bovenop het verplichte eigen risico).
We werken volgens het principe planning=realisatie. Dit betekent dat we 45 minuten voor uw behandeling reserveren. Als de afwijking in tijd niet meer is dan 15 minuten (korter of langer), zal deze tijd niet worden aangepast. Wanneer dit langer dan een kwartier is, zal de tijd wel (naar boven of naar beneden) worden aangepast. Indien u van mening bent dat de tijd op de factuur niet klopt, kunt u dit bespreken met uw behandelaar.
Het kan zijn dat u een afspraak heeft gehad met twee behandelaren. Bij het zorgprestatiemodel wordt door elke behandelaar de (directe) tijd geregistreerd. Dit kan betekenen dat er twee regels staan bij één afspraak.
Het tarief van een groepsconsult wordt bepaald door het aantal aanwezige deelnemers dat per keer aanwezig is. Voor behandelaren geldt per beroepsgroep een ander tarief. Voor een psycholoog geldt bijvoorbeeld een ander tarief dan een GZ-psycholoog.
Als uw zorgverzekeraar om een machtiging vraagt, kunt u aan uw zorgverzekeraar vragen welk formulier u daarvoor dient te gebruiken (dit verschilt per zorgverzekeraar). Als u ons het formulier toestuurt zullen wij dit voor u invullen. U kunt de machtiging vervolgens naar uw zorgverzekeraar sturen.
Dit is afhankelijk van de polis die u hebt afgesloten. Indien u een restitutiepolis hebt, hoeft u niets te betalen. Wanneer u een natura of combinatiepolis hebt, kan het zijn dat u een deel zelf moet betalen.
www.zorprestatiemodel.nl
Ja. Ook in 2023 kunt u nog gebruik maken van de privacyverklaring. U kunt de privacyverklaring bij ons aanvragen en nadat u deze heeft ondertekend, kunt u deze samen met de factuur indienen bij uw zorgverzekeraar. Door het invullen van de privacyverklaring zullen zowel de diagnosegroep als de zorgvraagtypering niet op de factuur vermeld worden.
Consult diagnostiek: bij diagnostiek onderzoekt uw behandelaar wat er met u aan de hand is, welke problematiek er bij u speelt (bijvoorbeeld tijdens een intakegesprek, een regiebehandelaarsgesprek, een eerste psychiatrisch consult of tijdens psychodiagnotisch onderzoek).
consult behandeling: bij behandeling gaat u met uw behandelaar in gesprek met als doel uw problematiek hanteerbaar te maken.
Elke patiënt is uniek. Maar verschillende patiënten hebben wel gemeenschappelijke kenmerken. Een diagnose moet wel gesteld worden, maar zegt weinig over hoeveel zorg iemand nodig heeft. De zorgvraagtypering is een indeling van groepen patiënten aan de hand van de hoeveelheid en de ernst van hun klachten en problemen.
In de vrijgevestigde praktijk worden met name patiënten behandeld met zorgvraagtype 1 tot en met 8. Over het algemeen geldt dat de zorgvraagtypen 1 tot en met 4 (soms 5) in de generalistische basis-ggz worden behandeld, de zorgvraagtypen 5 tot en met 8 in de gespecialiseerde ggz.
De zorgvraagtypering wordt gedaan door de regiebehandelaar. Hiervoor gebruikt hij een vragenlijst genaamd HoNOS+. Deze vragenlijst wordt door de behandelaar zelf ingevuld aan de hand van de klachten en problemen van de patiënt.
Op basis van de antwoorden op de HONOS+ bepaalt de regiebehandelaar welk zorgvraagtype het beste bij uw klachten en problemen past. Dat geeft informatie over de verwachte behandelinzet en dit moet ook op de factuur van de behandeling vermeld worden.
De zorgvraagtypering is niet hetzelfde als het behandelplan. Het behandelplan geef weer welke behandeling er met u afgesproken wordt op grond van uw diagnose en de doelen die u samen met de behandelaar afspreekt. Tijdens de behandeling zal uw behandelaar bij tussentijdse evaluaties opnieuw de HoNOS+ invullen. Op basis daarvan zal gekeken worden of de behandeling bijgesteld moet worden en of de behandeling wellicht beëindigd kan worden. Uiteraard gebeurt dit altijd in afstemming met u.
We zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 0815 tot 1230 en van 1300 tot 1615 uur. In de tussentijd kunt u de voicemail inspreken en nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.
De praktijk is op werkdagen geopend van 0830 tot 1700 uur.
Nee, er is geen maximale duur van de behandeling. De duur van de behandeling is afhankelijk van uw zorgvraag.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.