Als je in behandeling komt bij Faas Psychologie, start het traject altijd met de intakeprocedure. Dit is een eerste gesprek met een psycholoog om jou beter te leren kennen, om een inschatting te kunnen maken of we de juiste zorg kunnen bieden en dus of je bij ons op je plek bent. Zo’n eerste gesprek kan soms best spannend zijn. Daarom nemen we je mee in wat je allemaal kunt verwachten tijdens de intake bij een psycholoog.
Bij Faas Psychologie bestaat de intakeprocedure uit twee gesprekken: een eerste gesprek met een psycholoog (in opleiding tot GZ-psycholoog) van anderhalf uur en ongeveer een week daarna een adviesgesprek met dezelfde psycholoog en een klinisch psycholoog. De intakeprocedure is bedoeld om een goed beeld te krijgen van wie jij bent, welke klachten je ervaart en waar je graag hulp bij wilt krijgen. Op basis van deze informatie kunnen we een goede inschatting maken of en hoe we jou het beste kunnen helpen.
Voorafgaand aan het intakegesprek
Voordat je op gesprek komt, ontvang je van ons een mail met informatie en twee vragenlijsten. We vragen je om deze voorafgaand aan het gesprek in te vullen. Deze vragenlijsten geven de psycholoog die met jou het gesprek voert alvast een beeld van jou, van je klachten en van hoe je op dit moment functioneert. Deze informatie kan richting geven aan het gesprek en belangrijke onderwerpen alvast onder de aandacht brengen.
De intakeprocedure is bedoeld om een goed beeld te krijgen van wie je bent, welke klachten je ervaart en waar je graag hulp bij wilt krijgen.
Tijdens het intakegesprek
Eerst even dit | Allereerst komen er wat praktische en in sommige gevallen verplichte zaken aan bod. Samen bespreken we of het invullen van de vragenlijsten is gelukt en kijken we of er nog belangrijke zaken zijn die we in elk geval moeten bespreken. Ook nemen we de verwijsbrief van de huisarts door en kijken we of er informatie beschikbaar is uit voorgaande behandelingen (als die er zijn geweest). Aan het begin van het gesprek zullen we ook vragen om je legitimatie en of we een contactpersoon mogen noteren. Dat is iemand waar we alleen contact mee op zullen nemen als er iets met jou gebeurt terwijl je bij ons op de locatie bent.
Wie ben jij? | Het grootste gedeelte van het intakegesprek staat in het teken van jou goed leren kennen. We zullen veel vragen stellen om een goed beeld te krijgen van wie jij bent, wat je doet in het dagelijks leven, hoe je sociale netwerk eruitziet en uit welk gezin je komt. We vragen onder andere naar je opvoeding, hobby’s en leefstijl. Ook staan we uitgebreid stil bij de klachten die je ervaart en of je al eerder behandeling hebt gehad. Een heleboel vragen dus. Op deze manier krijgen we een compleet beeld van wie jij bent als persoon. Dat is belangrijk om een goede behandeling te kunnen kiezen en je zo goed mogelijk te kunnen helpen.
Wat zijn je wensen en doelen? | Een belangrijke vraag waar we ook uitgebreid bij stilstaan is: waar wil je mee geholpen worden? We staan stil bij de doelen die je met de behandeling bij Faas Psychologie wilt bereiken en bespreken ook of je zelf ideeën, wensen of verwachtingen hebt van de behandeling.
Zorgvraagtypering | Als laatste vullen we samen nog een vragenlijst in, genaamd HoNOS+. Hiermee brengen we jouw klachten en (sociaal) functioneren in kaart. Uit deze vragenlijst komt een zogenaamd ‘zorgvraagtype’ naar voren. Dit omschrijft jouw zorgvraag en problematiek.
Welke vragen kun je tijdens het intakegesprek met een psycholoog verwachten?
Zaken die (onder andere) worden besproken:
– Wat zijn je (belangrijkste) klachten?
– Hoelang heb je deze klachten al?
– Heb je een idee hoe deze klachten zijn ontstaan?
– Waar wil je graag mee geholpen worden?
– Heb je zelf wensen of ideeën met betrekking tot de behandeling?
– Heb je ooit eerder behandeling gehad?
– Hoe zou je jezelf omschrijven?
– Uit wat voor gezin kom je?
– Wat is je huidige gezinssituatie (heb je een partner en/of kinderen)?
– Hoe ziet jouw sociale netwerk er op dit moment uit?
– Wat is je huidige woonsituatie?
– Wat is je hoogst afgeronde opleiding?
– Wat is je geloofsovertuiging en speelt dit een rol in je leven?
– Wat houdt je bezig in het dagelijks leven ((vrijwilligers)werk, studie, hobby’s, etc.)?
– Slik je medicijnen?
– Gebruik je weleens alcohol en/of drugs?
– Rook je?
– Doe je aan fysieke beweging/sport?
– Zijn er (andere) belangrijke zaken die je zou willen bespreken?
Na het intakegesprek: het adviesgesprek
Ongeveer een week na het eerste intakegesprek, vindt er nog een gesprek plaats. Dit noemen we het adviesgesprek. Dit is met dezelfde psycholoog als met wie je het intakegesprek hebt gevoerd, maar dit keer zal er ook een klinisch psycholoog of psychiater aansluiten.
Terugblik | Tijdens het adviesgesprek blikken we terug op het eerste gesprek. We zijn benieuwd hoe je het hebt ervaren en vatten kort samen wat er is besproken. Als er nog belangrijke informatie ontbreekt, stellen we aanvullende vragen. Of misschien heb jij nog dingen die je toe wilt voegen.
Diagnose en behandelplan | Nu we een goed beeld hebben van jou en van je klachten, kijken of we een of meerdere diagnoses kunnen stellen en bespreken we welke behandeling het meest passend is. Daarna stellen we een behandelplan op. Hierin noteren we de gestelde diagnoses, welke behandeling je zult volgen en aan welke doelen we zullen werken. Dit behandelplan wordt ook (met jouw toestemming) aan de huisarts gestuurd, om hem of haar te informeren dat je gaat beginnen met de behandeling.
Klaar om te starten | Als laatste nemen we nog wat laatste praktische zaken door en staan we nog even kort stil bij jouw verzekeringssituatie: (in hoeverre) worden de sessies door jouw verzekeraar vergoed? Dit bespreken we zodat je niet voor onverwachte (financiële) verrassingen komt te staan.
Dan ben je klaar om de behandeling te starten. Het is dan nog niet altijd meteen duidelijk wie jouw behandelaar zal zijn. Dit is afhankelijk van welke behandeling je zult volgen en welke behandelaar als eerste plek heeft. Het kan zijn dat je nog even op een wachtlijst wordt geplaatst. Hoelang het duurt voordat je kan starten met de behandeling is verschillend, maar we proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden.