Bij deze patiëntenorganisaties in de GGZ kan je terecht

Mar 20, 2024 | Blog, Overige

Bij Faas Psychologie staan we elke dag met liefde klaar om onze patiënten te helpen. Maar soms is een beetje extra hulp buiten de behandelsessies om van harte welkom. Familie en vrienden kunnen hier een belangrijke rol in spelen, maar wist je dat er ook veel organisaties bestaan die patiënten in de GGZ bijstaan en extra hulp kunnen bieden?

Belangenbehartiging, informatievoorziening en lotgenotencontact

Deze organisaties worden patiëntenorganisaties of cliëntenorganisaties genoemd. Zij houden zich over het algemeen bezig met belangenbehartiging, informatievoorziening en lotgenotencontact. Hier kun je als patiënt of als naaste van een patiënt terecht voor betrouwbare informatie en advies over ziekten en beperkingen.

Bij sommige organisaties kun je ook terecht voor lotgenotencontact. Je kunt er dan bijvoorbeeld ervaringsverhalen lezen van andere patiënten met vergelijkbare klachten. Soms worden er activiteiten georganiseerd en soms is er de mogelijkheid om lotgenoten te ontmoeten, bijvoorbeeld via een buddysysteem of een lotgenotengroep. De meeste organisaties willen patiënten vooral ook een stem geven en zorgen dat zij in de maatschappij gehoord worden. Op deze manier dragen de patiëntorganisaties bij aan meer herkenning van en begrip voor verschillende mentale klachten.

Bij welke patiëntenorganisatie kan ik terecht?

Veel organisaties richten zich op één specifieke doelgroep, bijvoorbeeld mensen met autisme, mensen die worstelen met een eetstoornis of mensen die te maken hebben gehad met seksueel geweld. Maar er zijn ook organisaties die voor elke klacht of doelgroep interessant of helpend kunnen zijn, denk bijvoorbeeld aan stichting 113 (suïcidaliteit), Naasten Centraal (naasten van mensen met psychische klachten) of We Zien Mekaar (bespreekbaar maken van mentale klachten).

In de praktijk

In de praktijk zien we dat patiëntenorganisaties heel waardevol kunnen zijn voor onze patiënten. Ze kunnen bijdragen aan herkenning en erkenning van de klachten die patiënten ervaren. Soms bieden organisaties ook handige informatie en bruikbare tips. En soms inspireren ze patiënten om mooie, maar soms lastige, stappen te zetten op hun weg naar herstel. Een welkome steun in de rug en een fijne aanvulling op de behandeling dus.   

Meer interessante artikelen